Je zou het misschien niet zeggen, maar het werkt wel!
Diverse onderzoeken wijzen uit dat actief meedoen aan muzieklessen een grote bijdrage leveren aan diverse ontwikkelingsgebieden. En lezen is daar 1 van! Goede muzikale vaardigheden zijn een voorspeller van diverse aspecten van de leesvaardigheid. Het gaat hier bijvoorbeeld om fonologisch bewustzijn, werkgeheugen en snelle woordherkenning.
Fonologisch bewustzijn is een term die in het onderwijs vaker gebruikt wordt. Fonologisch bewustzijn is het vermogen om klanken in gesproken taal te herkennen en ermee te spelen. Het gaat om het begrijpen dat gesproken woorden zijn opgebouwd uit klanken (zoals lettergrepen, rijm, beginklanken en afzonderlijke klanken of fonemen), zonder dat er geschreven taal aan te pas komt. Het is een belangrijke vaardigheid voor het leren lezen en schrijven, omdat kinderen moeten kunnen horen hoe woorden uit klanken zijn opgebouwd voordat ze deze klanken kunnen koppelen aan letters.
In de Muziek op Schootlessen zingen we veel liedjes. Soms zijn het luisterliedjes met ingewikkelde woorden, zinnen en melodieën, vaker nog zijn het simpele melodieën met woorden die aansluiten bij de belevingswereld en het ontwikkelingsniveau van het kind zodat ze het zelf kunnen zingen. Door het rijm in diverse liedjes dagen we de kinderen uit om de woorden uit te gaan spreken. Of we gebruiken klanknabootsingen zoals boem, woei en woesh om onze stem te laten klinken en zo te spelen met woorden en klanken.
Kinderen leren van onze auditieve input. Door samen liedjes te zingen, te spreken met jouw kind en voor te lezen voorzie je het kind van de juiste uitspraak en klemtoon van woorden. De positieve interacties met elkaar geven de ontwikkeling van het kind een enorme boost. Door samen, met plezier, momenten van gedeeld aandacht te beleven krijgt het kind meer zelfvertrouwen, meer kennis en vaardigheden en voor meer welbevinden. Hoe mooi is dat!.